Gids voor elektrische bestelwagens - 2019

Gids voor elektrische bestelwagens - 2019

-

De markt voor lichte bedrijfsvoertuigen (bestelwagens, Light Commercial Vehicles -LCV's) is in beweging. Diesel is nog steeds de meest gebruikte brandstof, maar fabrikanten werken hard aan duurzame alternatieven. Terwijl bedrijven zich voorbereiden op strengere emissieregels en naar manieren zoeken om de klimaatverandering aan te pakken, is de elektrische bestelwagen een reële optie voor zowel eigenaren van één enkele wagen als voor bezitters van een wagenpark. E-commerce en de stijging van leveringen aan huis stimuleren veranderingen, vooral in stedelijke gebieden. De elektrificatie van lichte bedrijfsvoertuigen (LCV's) is een overweging die ondernemers in toenemende mate maken omdat duurzaamheid van het milieu van cruciaal belang is voor de toekomst van hun bedrijven.

 

Waarom zou u een elektrische bestelwagen overwegen?

Elektrische voertuigen brengen aanzienlijke voordelen voor elk bedrijf met zicht mee en bieden, zeer belangrijk, financiële voordelen. De elektriciteit die het voertuig verbruikt en waarmee het wordt opgeladen, is aanzienlijk goedkoper dan diesel. Het onderhoud van een elektrische bestelwagen is bovendien ook relatief goedkoop. Er is geen motor die onderhouden moet worden en er zijn minder onderdelen die jaarlijks gecontroleerd en vervangen moeten worden. Het wordt steeds makkelijker om oplaadpunten te vinden om het voertuig op te laden. Het duurt ongeveer 20 minuten om een elektrisch voertuig op te laden, waarmee vervolgens ongeveer 240 km stil gereden kan worden.

Naast lagere onderhouds- en lopende kosten hebben elektrische bestelwagens andere voordelen zoals belastingen en kostenbesparingen door de 'groene' stimuleringsregelingen van de overheid. De enorme aantallen diesel- en benzine bestelwagens die over de hele wereld worden gebruikt, dragen in hoge mate bij aan de koolstofemissies, met name in het centrum van grote steden. In tegenstelling tot voertuigen op fossiele brandstof, hebben elektrische bestelwagens geen directe uitlaatemissies. Overheden over de hele wereld streven naar een nul-uitstoot en de aankoop van een elektrisch voertuig levert vele extra’s op. Van belastingvoordelen en directe aankoopsubsidies tot vrijstelling van parkeerkosten; er zijn er talloze financiële voordelen voor zowel bestuurders als wagenparkbezitters.

Een wagenpark met elektrische voertuigen verhoogt ook het imago van elke organisatie. Naast de voordelen op langere termijn, zoals lagere directe kosten, is 'going green' vanuit een reclame-perspectief geweldig voor de publiciteit.

 

 

Welke fabrikanten bieden elektrische alternatieven aan?

Met name Nissan en Renault hebben een gevestigde naam op de markt voor elektrische bestelwagens, met de Nissan e-NV200 en de Renault Kangoo ZE als de twee marktleiders.

De eerste nieuwe geheel-elektrische e-Crafter van Volkswagen zijn al afgeleverd bij een handvol grote klanten in Duitsland, Groot-Brittannië, Zweden en Nederland en de algemene verkoop gaat medio 2019 van start. Het volledige pakket veiligheidssystemen van de diesel-uitvoeringen is overgedragen en het flexibele rijgedrag van de bestelwagen is grotendeels behouden.  

Mercedes-Benz verhoogt zijn inspanningen voor de productie van elektrische bestelwagens  met de eSprinter en de eVito. De grotere eSprinter zal leverbaar zijn in 2020, terwijl de kleinere, lichtere eVito eind 2019 in de showrooms moet staan. Beide voertuigen hebben voorwielaandrijving, waardoor het elektrische systeem geen belemmering vormt voor het laadvolume.   

Ford en Deutsche Post DHL Group produceerden gezamenlijk de StreetScooter WORK XL. De bestelwagen is gebaseerd op een Ford Transit chassis voorzien van een accu-elektrische aandrijving en een carrosserie die ontworpen en gebouwd is volgens de specificaties van Deutsche Post DHL. StreetScooters stoten geen koolstofemissies en geen lokaal luchtverontreinigende stoffen uit. Als onderdeel van haar ambitieuze GoGreen-campagne, heeft de Group het plan om het gehele wagenpark voor de levering van post en pakketten op middellange termijn te vervangen door elektrische voertuigen waarbij de elektriciteit afkomstig zal zijn van hernieuwbare energiebronnen.

 

Waarmee moet u rekening houden?

Als u overweegt een elektrisch voertuig aan te schaffen, is de afstand die u op één lading kunt afleggen een belangrijke factor. Factoren die de actieradius negatief kunnen beïnvloeden, zijn slecht weer, gebruik van de airconditioning of passagiers.

Vandaag de dag is de angst voor het bereik echter in toenemende mate onbelangrijk. De Renault Kangoo heeft kortgeleden een upgrade gekregen en biedt een actieradius van 273 km aan, wat in de praktijk zal neerkomen op ca. 200 km. In navolging van Renault heeft ook Nissan een upgrade aangekondigd van de e-NV200 met een nieuwe actieradius van 280 km. Uit onderzoek van Renault is gebleken dat de gemiddelde bestuurder van een bestelwagen per dag ca. 112 km aflegt. Dit betekent dat de actieradius van de meeste elektrische bestelwagens voldoende is. Bovendien hebben veel elektrische modellen stoelverwarming en kan de cabine worden voorverwarmd terwijl de auto opgeladen wordt. Dankzij dergelijke functies wordt minder van de accu gevraagd tijdens het rijden.

Uiteraard zullen lange afstanden alleen mogelijk zijn als u weet dat er onderweg en op uw bestemming oplaadpunten zijn. Verder is ook de laadtijd van een bestelwagen een belangrijke factor. Samengevat stellen experts dat vooral koeriersbedrijven in de stad, lokale overheden, nutsbedrijven, kleine en middelgrote bedrijven en kleine zelfstandigen gebaat zijn bij een upgrade naar elektrische voertuigen.

Ook laadvermogen en laadgemak zijn 2 belangrijke factoren om rekening mee te houden bij de aanschaf van een nieuwe auto, elektrisch of anderszins. Een hoger gewicht van de bestelwagen heeft een negatieve invloed op het energieverbruik. Een elektrische bestelwagen kan echter minstens zo zwaar worden belast als een dieselauto. De Nissan e-NV200 heeft bijvoorbeeld hetzelfde laadvolume als zijn traditionele tegenhanger. Bovendien bedraagt het laadvermogen 770 kg wat 40 kg meer is dan voor de dieselversie. De Renault Kangoo ZE heeft een laadvermogen van 650 kg wat 20 kg meer is dan voor de standaard Kangoo.

De accu‘s van een elektrische bestelwagen zijn verantwoordelijk voor een groot deel van het gewicht van het voertuig. Verder geldt dat hoe groter het vereiste bereik is, hoe zwaarder de accu‘s zijn. Om dit gewicht te compenseren en het laadvermogen van het voertuig niet negatief te beïnvloeden, is het belangrijk om lichtgewicht inrichtingssystemen en beslag in het voertuig te gebruiken. Ultrasterk staal brengt het gewicht van de inrichtingsproducten aanzienlijk terug zonder afbreuk te doen aan de veiligheid of het laadvermogen van het voertuig. Bij elektrische bestelwagens is de kans op beschadiging van de accu en bedrading in het voertuig groter als direct in de vloer wordt geboord voor bevestigingen. Dit betekent dat niet-doordringbare vloeren die worden gelijmd. moeten worden overwogen om onnodige schade te voorkomen.

 

 

Is plug-in de toekomst?

Noorwegen is momenteel wereldleider op het gebied van elektrische voertuigen. Het succes is te danken aan een reeks lokale en nationale stimuleringsmaatregelen, van belasting- en btw-vrije aanschaf tot gratis parkeren en laden. Oslo, de hoofdstad van Noorwegen, heeft geholpen door een robuuste infrastructuur voor het opladen aan te leggen.

Autofabrikanten over de hele wereld beginnen anders naar elektrische voertuigen te kijken. Het succes van de klimaatonderhandelingen in Parijs scherpt de eisen rond de CO2-uitstoot van auto‘s steeds verder aan wat uiteindelijk tot het geleidelijk uitfaseren van fossiele brandstoffen zal leiden. Fabrikanten verhogen drastisch hun inspanningen als reactie op een groeiende behoefte van de klant naar duurzame voertuigen omdat bedrijven zoeken naar manieren om te reageren op klimaatveranderingen.

Ook de snelle groei in de verkoop van elektrische voertuigen in China heeft invloed gehad. China is momenteel de grootste markt ter wereld en wordt gedomineerd door nationale fabrikanten. Dat betekent dat niet-Chinese fabrikanten wanhopig proberen uit te breiden in deze groeimarkt en bang zijn dat de Chinese concurrentie succesvol gaat exporteren.

De automotive industrie en overheden wereldwijd ondersteunen de overgang naar elektrische voertuigen voor zowel eigenaren van één enkele wagen als voor bezitters van een wagenpark. Recent onderzoek uitgevoerd door de Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance maakte duidelijk dat milieuduurzaamheid een hoge prioriteit heeft bij zakelijke wagenparken. Wereldwijde gegevens lieten zien dat 66% van de kleinere bedrijven aangaven dat hun wagenpark binnen de komende 20 jaar volledig elektrisch zal zijn en 50% denkt dat dit in de helft van de tijd zal gebeuren.

Neem contact op met ons team voor meer informatie over de producten en conversiemogelijkheden voor elektrische bestelwagens van Modul-System.

De website maakt gebruikt van cookies.  Lees meer

Aanvaarden